Fotballfesten tilhører også barna

Publisert av Oddgeir Høyekvam den 16.06.26.

Når det norske herrelandslaget i fotball for første gang på 28 år har kvalifisert seg til et verdensmesterskap, utløser det en enorm, kollektiv stolthet over hele landet. Vi henter frem flaggene. Kjøper drakter. Og vi teller dager til avspark. 

Men denne våren har et ubehagelig spørsmål reist seg i skyggen av mesterskapsfeberen: 

Hvem er denne folkefesten egentlig for?

Da oversiktene over de offisielle storskjermvisningene begynte å dukke opp i mediene, ble et mønster rask tydelig: Samtlige visningssteder hadde 18- eller 20- årsgrense. For barnefamilier, edruelige voksne og ikke minst for barna og ungdommene våre, som elsker fotball eller som bare ønsker å få være en del av fotballfesten, var døren i praksis låst. 

Dette skapte en sunn frustrasjon som fort ble snudd til konkret handling. I et intervju med Stavanger Aftenblad uttalte gruppeleder i Sandnes Senterparti;           

Jeg har blitt mer og mer frustrert over at det i det offentlige ordskiftet fremstår som at folkefesten og opplevelsen av at de norske herrene endelig har kvalifisert seg til VM, har druknet i halvliterglass.

Inger Helen Aanestad

Og det er her de gode kreftene har reist seg, og det er disse initiativene vi må løfte frem som det de faktisk er: ryggraden i et inkluderende og forebyggende samfunn.

Likeverdige borgere på tribunen

Det er en udiskutabel nerve i dette: Unger elsker fotball. De lever og ånder for idretten, de har draktene på, og de har nynnet på sangene i månedsvis. Å skape arenaer der de får ta del i fellesskapet handler ikke om ruspolitisk moralisering eller synsing; det handler om grunnleggende inkludering og respekt for barn og unge som likeverdige samfunnsborgere. De har en rettmessig plass i den nasjonale feiringen. 

Når tilbudene mangler, skapes det et tomrom der barnefamilier og ungdom står uten tilstrekkelig aktivitetstilbud. Det er flott og prisverdig at det lages gode alternativer i kinosaler og i regi av kulturhus. Men vi kommer ikke utenom at kommersielle billettpriser i seg selv kan fungere som en ekskluderende barriere. I en tid der mange familier opplever et økonomisk trangt handlingsrom, er det avgjørende at de beste opplevelsene ikke gjemmes bak en betalingsmur. Det skal ikke stå på lommeboka om et barn får oppleve magien ved et mesterskap sammen med kompisene sine. 

Dette fortjener aktørene som nå går foran og rigger gratis, åpne og alkoholfrie alternativer, vår dypeste respekt og fulle støtte.   

Initiativene som viser vei

På Bryne har Bryne FK og Jæren Sparebank gått sammen for å skape en massiv festaften i Jærhallen. Med gratis inngang, skoledueller, legendekamp og storskjermvisning med plass til opptil 3500 mennesker, har de rigget en trygg, inkluderende ramme rundt kampen mellom Norge og Frankrike. Det er et breddearrangement i ordets rette forstand, båret frem av en lokalbank som er villig til å støtte fellesskapet og en klubb som ser verdien av å samle generasjoner. 

Samtidig ser vi det samme sterke engasjementet i Sandnes. Takket være initiativet fra Sandnes Senterparti og gruppeleder Inger Helen Aanestad, har åtte lokale idrettslag og prosjektet “For alle” gått sammen med kommunen som støttespiller for å fylle tribunene i gamle Sandnes idrettspark. Sandved IL, Sandnes IL, Sandnes-Ulf, Hana IL, Austrått IL, Ganddal IL, Lura IL og Bogafjell IL løfter i flokk. De rigger en gigantisk arena for opptil 3000 publikummere på den gamle stadionen - fullstendig gratis, åpent for alle aldre og helt alkoholfritt. 

Dette er mulig fordi rikskringkasteren NRK holder døren åpen for ikke-kommersielle arenaer og lokale idrettslag. Det viser at de store systemene og de lokale ildsjelene kan spille hverandre gode når målet er det samme: å verne om oppvekstvilkårene. 

Forebygging gjennom nærvær

I Norsk Narkotikaforebyggende Forening (NNF) snakker vi ofte om viktigheten av å forebygge, sette grenser og beskytte mot rusnormalisering. Men den aller viktigste formen for forebygging handler ikke om hva vi skal fjerne, men hva vi skal tilføre. Det handler om å fylle de unges hverdag med meningsfulle, rusfrie og beskyttende arenaer. 

Når Sandnes og Bryne inviterer til fotballfest på barna premisser, gjør de mer enn bare å vise en fotballkamp. De demonstrerer at et samfunn er på sitt aller sterkeste når de voksne aktørene tar markedsansvaret på alvor, går i bresjen for sunne verdier, og inviterer barna helt frem til fremste rad. 

Dette er ikke en debatt om andres alkoholservering, det er en feiring av de som velger å inkludere hele fellesskapet. La oss håpe at det som skjer i Sandnes idrettspark og i Jærhallen denne sommeren sprer seg som en farsott over hele landet. For barna våre har ikke bare lyst til å se på festen - de fortjener å være en del av den.